Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού 2018

Όπως ο τζίρος της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αντιπροσωπεύει σημαντικό μερίδιο του ετήσιου τζίρου των επιχειρήσεων έτσι και το κόστος του γιορτινού τραπεζίου αποτελεί –κατ’ αναλογία υπολογίσιμη δαπάνη για κάθε νοικοκυριό.  Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της ΕΣΕΕ πραγματοποίησε κατά την περίοδο 17 έως 20 Δεκεμβρίου τον καθιερωμένο δειγματοληπτικό έλεγχο για την εκτίμηση του κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού το 2018, ενώ αμέσως μετά τις γιορτές, στις 7 Ιανουαρίου 2019, θα δημοσιοποιήσει ευρεία έρευνα για την πορεία του τζίρου της εορταστικής περιόδου.

Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού είναι σχεδόν αμετάβλητο, με οριακά πτωτική τάση κατά 0,11%, σε σχέση με το 2017. Πιο συγκεκριμένα, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει φέτος 149,09 € έναντι 149,26 € που κόστιζε πέρυσι, την ίδια ακριβώς περίοδο, με ελαφρώς διαφοροποιημένο καλάθι προϊόντων. Η καταγεγραμμένη, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2017, στασιμότητα ή οριακή υποχώρηση (ποσοστιαία μείωση 0,11%) οφείλεται στην εξισορρόπηση των αυξητικών από τη μία πλευρά τάσεων στα Φρούτα & Λαχανικά (+5,71%) και στα προϊόντα Supermarket (+0,59%) και των αντίστοιχων πτωτικών στα Γλυκά/Εδέσματα  (-2,01%).

Ειδικότερα, στα ίδια με πέρυσι επίπεδα αναμένεται να κινηθούν οι μέσες τιμές των Κρεατικών (δειγματοληψία από Βαρβάκειο αγορά), με μικρή ανοδική μεταβολή του κόστους του αρνιού (+1,56%) και της κατεψυγμένης γαλοπούλας (+3,13%), οι οποίες όμως αντισταθμίζονται από τη μείωση της τιμής του χοιρινού (-5,56%).  Παράλληλα, η κατηγορία των Φρούτων – Λαχανικών (δειγματοληψία από Super Market) επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την εντυπωσιακή άνοδο της τιμής της πατάτας (+60,38%), η οποία αποδίδεται στο ιδιαίτερα χαμηλό συγκριτικό έτος βάσης (2017) αλλά και στα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι παραγωγοί τη φετινή περίοδο, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και αυξημένου κόστους παραγωγής. Στα υπόλοιπα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας καταγράφεται μείωση ή στασιμότητα του κόστους διάθεσής τους στο καταναλωτικό κοινό.

Όσον αφορά στα προϊόντα Supermarket, η πορεία των τιμών τους, αν και πτωτική για την πλειοψηφία αυτών, επηρεάζεται καθοριστικά από την αύξηση του κόστους του κρασιού (ρετσίνα), με αποτέλεσμα την οριακή επιβάρυνση των καταναλωτών. Τέλος, τα γλυκά και εδέσματα, μετά την περυσινή άνοδο των τιμών τους λόγω αυξημένου κόστους των πρώτων υλών παραγωγής τους κυρίως όσον αφορά στους κουραμπιέδες, φέτος φαίνεται να κοστίζουν φθηνότερα, ανεξαρτήτως σημείου πώλησης (ζαχαροπλαστεία, φούρνοι, supermarkets).  Θα πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι επειδή οι τιμές των κουραμπιέδων/μελομακάρονων εμφανίζουν μεγάλες διαφοροποιήσεις, οι εκτιμήσεις διακύμανσης των τιμών τους γίνονται κατά προσέγγιση και με επιφύλαξη.

Παρατίθεται ο αναλυτικός πίνακας που περιλαμβάνει τις ποσοστιαίες μεταβολές ανά μονάδα προϊόντος ανάμεσα στο 2018 και το 2017.

Υποσημείωση 1: Το επιλεγμένο δείγμα προϊόντων υπόκειται σε διαφοροποιήσεις, αναλόγως των αναγκών της έρευνας, με στόχο τη διεξαγωγή αξιόπιστων και αντιπροσωπευτικών αποτελεσμάτων.

2019-01-02T09:04:54+02:00 21 Δεκεμβρίου 2018|Επικαιρότητα, Έρευνες|